Před několika dny, přesněji 28.října, jsme oslavili 90. výročí vzniku Československé republiky. Dějiny republiky byly poznamenány různými událostmi, přičemž k nejdramatičtějším patří období tzv. protektorátu Čechy a Morava a samostatného Slovenského štátu v období 1939- 1945. Po obsazení Čech a Moravy 15. března 1939 nacistickými vojsky nastal postupný exodus českých a slovenských vojáků, kteří věrni přísaze hledali možnost bojovat za znovuobnovení vlasti v zahraničních armádách, zpočátku v Polsku, později ve Francii a nakonec v Britanii a Sovětském svazu. Nejznámější je účast našich letců (nejen pilotů, ale i navigátorů, střelců a příslušníků pozemního personálu)
v Bitvě o Británii, kdy se Německo snažilo vytvořit podmínky pro invazi pozemních vojsk na ostrovy, zatímco Britové urputně bránili svůj vzdušný prostor.
Britský průmysl měl dostatečný potenciál na obnovu v bojích ztracených zbraní. Problém byl ale s náhradou padlých a zraněných letců. Zde našli naši vojáci uplatnění a možnost aktivního boje proti Hitlerovi.
Hlavní tíhu vzdušných bojů nesly stíhací letouny typu Hawker Hurricane a Supermarine Spitfire různých modifikací.
Spitfiry převládaly v RAF (roial air force/ královské vzdušné síly) až ve druhé polovině války, zatímco hlavní nápor počátku bojů nesly stroje Hurrican.
Šest chlapců se rozhodlo v rámci povinně volitelného předmětu Modelářství postavit makety těchto legendárních stíhaček, konkrétně Hawker Hurricane MK II.C z nabídky stavebnic družstva Směr.
Stavba maket téhož stroje skupinou modelářů přináší nejméně dvojí efekt.
Především finanční. Má-li být model opravdu co nejvíce podobný originální předloze, je nezbytné ke stavebnici nakoupit také příslušné barvy. Dohoda o jaké zde píši pak vede k rozdělení nutných nákladů. Druhý, ne nedůležitý moment pak je možnost porovnání vlastní práce s prácí kolegy, tedy neformální soutěž a touha dosáhnout co nejlepšího výsledku.
Letouny Hawker Hurricane byly jednomotorové samonosné dolnoplošníky převážně kovové konstrukce se zatahovacím podvozkem. Byly poháněny motorem Rolls- Royce Merlin se stavitelnou třílistou vrtulí. Měly rozpětí křídel 12,19 m, délku 9,83 m a výšku 4,01 m. Výzbroj tvořilo 8-12 kulometů Browning 7,7 mm, nebo 4 kanóny Hispano 20 mm, nebo 2 kanóny Vickers 40 mm + 2 kulomety Browning 7,7 mm. Letoun mohl nést i bomby.
První stroj byl zalétán 6. listopadu 1935, do výzbroje pak byly Hurricany zavedeny v roce 1937. Celkem bylo vyrobeno na 14 000 kusů.